
Welkom Wesley: Onze Strategische Denker!
June 1, 2024
Deelname aan Techkwadraat Zomersessie: Technologie voor elk kind, hoe dan?
July 1, 2024Bij NUVO geloven we dat bètavakken allesbehalve saai hoeven te zijn, vooral niet wanneer gepassioneerde TU-studenten de lessen geven. Dit bleek tijdens een recente driedelige pilot, waarin TU-student Amos Yusuf leerlingen van het Stanislas VMBO/MAVO begeleidde bij het bouwen en programmeren van robots. Deze samenwerking tussen de middelbare school, de TU Delft, en NUVO heeft alle betrokkenen – studenten, leerlingen en docenten – veel opgeleverd.
Voor deze opdracht zochten wij specifiek naar een student met ervaring in robotica, zodat we iemand voor de klas konden zetten die echt passie heeft voor het onderwerp. Dit zorgde ervoor dat de leerlingen nog meer werden aangestoken met enthousiasme.
Leren van Leerlingen
Amos Yusuf, een masterstudent Robotica, waardeert de kans om les te geven op een middelbare school. “Ik wil niet alleen wetenschappelijk bezig zijn, maar ook mijn kennis delen met de maatschappij. Daarnaast leer ik hier zelf veel van, zoals verschillende manieren om complexe onderwerpen uit te leggen.”
De leerlingen waren dan ook enthousiast. “Ik heb wel eens nagedacht over programmeren, maar na deze lessen wil ik er ook echt meer mee gaan doen,” vertelt de veertienjarige Jorick.
Lessen Vergroten Wereldbeeld
Docent Jonna van Mourik bevestigt dat een nieuw gezicht goed is voor de motivatie. “Na de eerste les heb ik met de klas geëvalueerd en iedereen was enthousiast. Sommige leerlingen die bij andere vakken concentratieproblemen hebben, werkten hier heel fanatiek.” Daarnaast merkt ze op dat deze lessen de wereld van de leerlingen vergroten. “Techniek is zoveel meer dan het in elkaar zetten van een apparaat. Deze lessen geven de scholieren een idee van de mogelijkheden die er voor hen zijn.”
Deze pilot wordt volgend jaar een vast vak op het Stanislas VMBO/MAVO, gegeven door een TU-student via NUVO. Door enthousiaste studenten aan middelbare scholen te koppelen, hopen we deze interesse terug te brengen. Dit helpt ook met het aanpakken van het lerarenvraagstuk, verhoogt de onderwijskwaliteit en brengt studenten in contact met het onderwijs Meer lezen: bekijk het artikel.
https://www.tudelft.nl/2024/wijstad/betavakken-saai-niet-als-een-tu-student-de-lessen-geeft

